Súnige froulju - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Wilke Kolthof - WaarBenJij.nu Súnige froulju - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Wilke Kolthof - WaarBenJij.nu

Súnige froulju

Door: Wilke

Blijf op de hoogte en volg Wilke

25 Februari 2015 | Tanzania, Moshi

Het vorige verhaal werd abrupt afgebroken, aangezien hij 'm niet volledig geupload had. Hieronder tref je het vervolg aan.

Ik 'leen' internet van Juul en James, als hotspotter. Ze ontdekken het helaas regelmatig en knikkeren me eruit.. Het blijven súnige froulju.

Vervolg 23 feb.:
...Ik mag vandaag operaties bijwonen, om vervolgens deze patiënten de volgende dag op te vangen op de verpleegkundige afdeling.
Operaties onder toezicht van 8 medical doctors in opleiding, als praktijkles. Daarnaast wonen een lading anestesiologen en 2 verpleegkundigen de ingrepen bij. Kun je vergelijken met die ruige Daladala (streekbussie).
Wat mij opvalt zijn de collectieve discussies. Ik ben er van onder de indruk. Ik nam voorheen nauwelijks tijd voor coaching en informatievoorziening, terwijl ik dat wel graag doe.

25 feb.
Vandaag o.a. een tracheotomie bijgewoond.
Op mijn afdeling en in de operatiekamer lijkt alles goed georganiseerd te zijn. Ze proberen zeer steriel te werken, al wil dit nog wel 's mislukken. Af en toe hebben we ook wel 's de verkeerde patiënt voor ons liggen. Ondanks dat worden er geen fouten gemaakt.
Uit ervaringen van anderen kan ik wel opmaken dat septisch werken lang niet op iedere afdeling aangehouden word..

Wist je dat...
*Wij de basics van de plaatselijke taal: Swahili dik onder de knie krijgen. Laat mij maar tot 10 tellen..
*Aangezien ik met Jamie ben, iedere Tanzaniaan zich maar al te graag aan wil bieden als man van Juliet. Ze laten Juul niet lopen !
*Ook hier mij het bestaan van een insurance (te vergelijken met een zorgverzekering) verteld werd. Diegene die werkt staat een deel van z'n salary af, vervolgens kunnen ze daar beroep op doen bij een medische ingreep. Gelokkich mar!!
*Er in het KCMC op het moment 515 patienten verblijven, met een bedcapaciteit van 400 stuks. De overige patienten moeten overleven op safaribedden, die je op de gang aan treft. Dit verschijnsel zie je vooral op de orthopedische afdeling.
*De hormonen in het rond vliegen hier in huize KUTavontuur(*). We trappen lol en maken geluidsoverlast voor 10!

(*)KUTavontuur staat voor: kwalitatief uitwonende Tanziaans topavontuur. Zelf bedacht. Staat zelfs op ons supermarkt-bonuskaart! ;)

Kwahiri (=Doei!), tot de volgende

  • 01 Maart 2015 - 10:44

    Harm Watzema :

    He kerel, pracht ferhaal, it wurdt hieltiden spannender.
    Bist toch erg fersichtig mei omspattend bloed ensfh?

    Dit koe wol ris in hiele ryke belibbenis wurde foar ien dy't earder net fierder kaem dan Skylge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilke

Voorwoord: Jamie, Juliët en ik gaan een buitenlandstage tot een dik mooi eind brengen in Tanzania, Afrika. We zijn als verpleegkundige werkzaam in het KCMC hospital, Moshi. En later, eind mei, volgt het backpacken, verkennen en beleven van Afrika!! Hier zullen jullie hoogtepunten vanuit het KCMC en ons studentenoptrekkie aantreffen.

Actief sinds 19 Feb. 2015
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 3827

Voorgaande reizen:

17 Februari 2015 - 22 Juni 2015

Kolthof oer de wrâld

Landen bezocht: