Tanzania, uma pendéza (=you look só nice) - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Wilke Kolthof - WaarBenJij.nu Tanzania, uma pendéza (=you look só nice) - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Wilke Kolthof - WaarBenJij.nu

Tanzania, uma pendéza (=you look só nice)

Door: Wilke

Blijf op de hoogte en volg Wilke

04 Maart 2015 | Tanzania, Moshi

De gezondheidszorg wordt hier op een totaal ander level beleefd.
De working staff is ontzettend beleefd en het ziekenhuis bestaat uit het creëren van leerzame activiteiten voor studenten en stagiaires abroad. Ikzelf leer hier uitgebreid de tijd te nemen voor patiënten, en probeer de cultuur en taal te begrijpen. Vertederend soms..

26/27 feb.:
Ik mocht na een aantal observaties bloed afnemen bij moeders en dochter, welke ik vervolgens testte op HIV (en hemoglobine). Deze bleken positief. Verdomme, wat vloog deze uitslag mij aan. Dit liet maar weer zien hoe kwetsbaar kinderen hier zijn. Na een professionele test bleek alleen moeders besmet te zijn. Besmettingen vinden hier in grote getallen plaats.

We zijn sinds 25 feb. 5 dagen stroomloos geweest. Goed te doen vanwege onze reizen (die in het weekend volgden), maar het warme avondeten was een groot gemis. We gingen er niet minder om uit eten. Leven op broodmaaltijden en verplicht weg te eten is kak!
Op vrijdag belandden we, na gefrustreerd brood na binnen te moeten werken, voor een toetje en stroomvoorziening in el Rancho. Man, wat een wereldzet. De manager had de avond van z'n leven met ons. We worden nog steeds gesnapchat door deze vent.

Weekend met de eerste uitjes:
Zaterdag hebben we een koffietour beleefd, met 8 man. Met een privébussie de bergen in op zoek naar koffieplantages, om deze af te sluiten met een waterval.
Het koffieseizoen moet nog aanbrengen, maar we hebben wel onze eigen koffie kunnen malen en verhitten, in een huiselijke hut midden in de rimboe. Puur genieten!
Na het koffielurken zochten we de waterval op. Deze vonden we na een wandeling van 45 min. door het dal. Wat we daarna te zien kregen voelde als een oogverblindende massage.
Vanzelfsprekend konden Jame, Allard (geneeskundige student) en ik het wilde water niet weerstaan. Effe onder die douche staan.

Zondag zijn we in de Hotsprings verzeild geraakt. Eveneens met een privébussie en een veel te enthousiaste driver. Hij vertelde ons veel over de omgeving.
Hotsprings: Een ondergrondse warme waterbron met helder water, omringd met kolossale groene bomen, met de nodige kakkende slingerapen, in de (kurkdroge) middle of nowhere. Natuurlijk moest ik daar ook gymnastieken (zie video's).

Wist je dat...
*Na de stroomloze 5daagse ik, Wilke, door mijn onderbroeken heen was. Ik ben maar liefst met 10 stuks bepakt, waarvan eentje in een theedoek veranderd is door James. Ze was me dan ook een (roze) maatje S schuldig. Zit niet verkeerd!!
*De organisatiestructuur de volgende opbouw heeft: Een verpleegkundige afdeling bestaat uit een afdelingsmanager- meerdere coördinatoren- verschillende 'senior verpleegkundigen' (supervisors) knip daaronder de general verpleegkundigen bestaat.
*De opbouw van een plantage plant/boom uit de volgende onderdelen bestaat: de koffiebonen hangen boven de 'jam', een soort aardappel. De banaan hangt vervolgens boven de koffieboon, met daar weer de (bloem)top boven. Deze bijzondere opbouw zorgt voor een effectieve groei en bescherming onderling.

Hoogtepunten:
*Corrupte politiemannetjes. We kwamen ze tegen op weg naar de Hotsprings. Ze moesten wat geld vangen, anders zouden ze moeilijk gaan doen. We hadden een oprecht intelligente driver die graag spart met mensen. Ook met corrupte mannetjes. Na een aantal reizen heeft ie het opgegeven, en schuift ze wat toe.
*Verkopers op straat. Ze zien me (waarschijnlijk omdat ik weer volverwondering naar hun loop te loeren) en moeten me allemaal hebben. Lachwekkend typisch volgens Jame en Juul. En ik maar van me af slaan..
*Mzungu = (kort door de bocht) backpacker. Het betekent going around the world. Het betekent wit, mensen die het goed hebben. Europeanen reizen alles af. De Afrikaan niet. Iedereen rent al gillend: Mzungu achter je aan.. En wij maar hoffelijk zwaaien.

Voor nu eerst... Ina tousha! (=enough)

Oan't de folgende!
Wilke

• 05 Maart 2015 - 13:36

Aaltje De Vries Gerbrandij:

Hé wilke jonge wat beleef jij daar wat heel wat anders dan de zorg bij ons in de spiker.
    Wat doe jij een bak ervaring op is het niet alleen voor je eigen ikje dan wel in de zorg.
    Geniet er van en hoop nog eens wat van je te horen.
    Groetnis ut fryslan
    Aaltje